Quatre dies per les veïnes comarques de Osona, Garrotxa i Ripollès.

Carrer del Nucli antic de Rupit

Primer dia. Manresa Vic Rupit.
Què be un dilluns poder gaudir d'una excursió en bicicleta. No acabo d'acostumar-ne i la nit ha estat d'insomni.
Sortida a trenc d'alba cal aprofitar la fresca del mati. Només de creuar font Freda, algunes gotes fan acte de presencia. Paro a esmorzar per tal de recuperar forces.
Segueixo, Vic, un cop creuat en arribar a Folgueroles torna la tranquil·litat. Vilanova de Sau, i el pantà. Un rètol a la mateixa pressa m'indica el camí  de Rupit. La pista es formigonada amb alguns empits que fan bufar la ascensió es seguida però a la vegada entretinguda l'hombre dels roures alleugereix la calor que comença de fer. Gaire be soc al cim de la puja quan amb crida l'atenció un dels famosos cingles de la zona, el salt de Sallent, una panoràmiques sensacional. Cal aprofitar el moment per fer algunes fotos i tot seguit fins a Rupit.
Rupit un petit poble penjat al mig de la roca, famós per les seves cases i carrers de pedra.

Segon dia. Rupit Espinavell
Desprès d'un bon descans emprenc el camí direcció del coll de Pruit. Un camí cimentat amb du a Falgars d'en Bas ara segueixo les fletxes grogues de Cami de sant Jaume. La vista sobre la Garrotxa es preciosa. Unes fortes sigues sagues de baixada amb deixen els Hostalets d'en Bas. Sant Esteve d'en Bas, la Pinya, Olot, Sant Joan les fonts i Castellfollit de la Roca sempre majestuós dalt del cingle.
Ara trenco a l'esquerre per una tranqui-la carretera que amb du a Oix amb el seu pont Roma i el seu Castell. Jo el que recordaré d'Oix es la impressionat pujada de 5 km que amb una pendent con la de Alpes d'Uez passem de 400 a 900 metres d'altitud.  Sort que desprès de la pujada toca .... Ara Beget, un grup de cyclos francesos estan aturats fent el picnic. Comentem els nostres camins i uns per qui i els altres per allà. Ara la carretera es un vell camí carreter i es deixa pujar amb un pendent força còmode, la pujada ja no la deixaré el final del dia.  Unes obres de reparació d'un pont m'han obligat a fer una petita marrada per Camprodon. En arribar a Espinavell encara he pogut gaudir d'un tranquil passeig per el poble també com rupit la pedra no i falta.

Tercer dia. Espinavell Ripoll.
La pista de Set Cases es cimentada?  si.. la resposta de l'hostal on vaig reserva l habitació a Espinavell, la realitat es que es cimentada fins a Espinavell. Tan se val , avui a la nit a tronat i plogut el que ha fet que m'aixeques a les 7 en lloc de les 6. Desprès d'esmorzar cap a set Cases resulta que dilluns van començar a arreglar la pista i durant 4 km he d'empènyer la bici per sobre d'una pila de grava. Segur que es millor pujar pendents del 10% com ahir pensava per mi. En arribar a la curva la pista esta en un molt bon esta encara que no esta cimentada la pujada continuada de 14 km amb deixa a la colla Fonda i les Roques d'en Mercer. Un parell de jubilat de Badalona han anat a cercar un quants bolets duien un cistell de moixernons. A baixar ara son 15 km fins trobar la carretera de Seta Cases a Ull de Ter.
Baixada fins Set Casses, aprofito per emplenar d'aigua els bidons, i la seguen parada a Vilallonga de Ter al forn a comprar una coca. Camprodon, a la colònia Estebanell surt la pista, ara si ben cimentada que amb du fins a Sant Marti de Surroca prop d' Ogassa. Estic molt acalorat i decideixo refer el recorregut i seguir per la Via verda a¡ de Ferro i el Carbó direcció de Sant Joan de les Abadesses. La pista cap a Ribas de Freser la guardo per la propera seguirà al mateix lloc.
A Sant Juan m'arribo al monestir a fer unes fotos. El termòmetre es apunt de petar mes de 30º.
Retorno a la via verda, poc transitada aquestes hores de calor. Amb crida l atenció un grup de discapacitats que amb les seves limitacions i mancances poden gaudir d'aquesta  infraestructura. Jo amb deixo caure gaire b sense ni pedalar i arribo a Ripoll. Ara a reposar i amb la fresca de la tarda a fer un tom per l'històrica vila de Ripoll.

Quart dia.  Ripoll Manresa.
Avui ni trons ni llamps, a 274 de 6 estava llevat. Preparo les sàrries i a pedalar falta gent. M aturo a l'estació de tren a fer un cafe i pasta. Un grup de Vic estan preparant-se per anar a fer la via Verda fins Sant Feliu. Amb venem records de quan la transpirinenca de 2001 varem fer les etapes de Llança a Sant pau de Seguries i a Ripoll varem agafar el tren fins  a Vic, uf quants anys han  passat.
Segueixo la carretera de les lloses, de bon pujar un cop he passat el poble de les Lloses la carretera s'aplana fins l' Hostalet. Aquí torno a recuperar el camí cimentat que amb du al cobert de Puigcercós. Segueixo per la pista que voreja la riera de Merles , que per cert te alguns forats que hom s'hi pot perdre a dins.  A Santa Ma de Merles recupero el picnic que m'havien preparat  a la nit faig parada i fonda aquesta es la gran avantatge de portar un picnic que et pot para on millor et va o on et ve la gana.
Ara començo la darrera pujada del dia que amb du a Puig Reig. Segueixo per la cr. paral·lela al eix del Llobregat,  travessant les poblacions de Navàs, Balsareny, Sallent, a les 12 s'ha girat un vent de cara molt calent he arribat a Manresa recremat de la calor, deu ser la diferencia t'alçaria.

Breu resum. Transitem per les capitals del osona Vic, Garrotxa Olot, i Ripollès Ripoll. Aixo ens permet gaudir-ne tan de laspecte turistic, social i de comerç. Tambe passem per pobles prou encisadors com Rupit, Oix, Beget, Molló, Espinavell, Set Cases, Camprodon, Ogassa, Sant Joan de les Abadesses, les lloses, Santa Maria de Merlès, Navàs.  Jo el recorregut l'he fet de 4 dies qualsevol que vulgui el pot allargar o escurçar a mesura dels seus gusto. Penso que val la pena no tenir presa els contrastos  entre el Pla de Bages, Osona, Garrotxa i Ripollès. Cal destacar que transita per paratges de gran bellesa, espais d'interès natural.