Quatre dies entre el Prepirineu i les terres Baixes. 2on dia. De la Pobla de Lillet fins a Organyà.

El Pedraforca
Quatre dies entre el Prepirineu i les terres Baixes.

Segon dia. La Pobla de Lillet, Guardiola de Berguedà, Saldes, Coll de Trapa, Gósol, Coll de Josa, Josa de Cadi, Tuixén, Sorribes de la Vansa, Coll d’Arnat, Montant de Tost, El Segre, Organyà,

Comença un nou dia, després d'una nit remullada, a les 7 del mat, amb la fresca, comença la nova etapa.

De Pobla de Lillet la carretera va planejant fins a Guardiola de Berguedà, són 12 Km prop del Llobregat que serveixen per desvetllar-se, don la fresca fa passar la son.

Gósal pujant a coll de Josa
Deixo enrere guardiola i en franca pujada en 10 Km és pugen 600 m fins el Moli del Jou. Les vistes al Pedraforca són majestuoses, els propers quilometres, podré gaudir de l’espectacular visió que m’ofereix el dia. Lleugera baixada fins a creuar el riu de Saldes i com que no a estat res tornem a Pujar. Coll de Trapa i finalment Gósol. Si bé al llarg de la pujada he gaudit de bones vistes, el vent no ha deixat de bufar.

Gósol. Faig una curta parada, veure si parés el vent però no es així per tant cal tornar-hi. Faig un petit recorregut per Gósol i amunt que fa pujada. La pujada al coll de Josa no és llarga, només uns 3 Km, però el vent de cara no afluixa.

Pedraforca des de Coll de Josa
Coll de Josa, deixo enrere el Berguedà i m’endinso a L’Alt Urgell. Ara de baixada. Al pont de Cerneres, sóc sobre el recorregut de la Transpirenaica i ja no el deixaré al llarg dels propers km.

Josa de Cadí a la meva esquerra dalt del turo. Amb el vent no tinc humor per fer un tom turístic pel poble, segueixo.

Tuixent
Tuixén, sembla la fotocòpia de Josa vist des de la carretera. Ja ho conec, avui tampoc toca. Al Moli de Fórnols, veig a altra costat del riu un parell de ciclistes amb alforges que baixen de Coll de Port seguin un camí. Segueixo. Sempre vora el riu, ara es Riu de la Vansa.

Congost del Riu La Vansa
Montargull, Sorribes de la Vansa, la vall es va convertint en gorja, en arribar a la Barceloneta toca de pujar. Al llarg de la Pujada, sensacionals vistes cap l’altre venda de la gorja. La roca dels Morruts, el roc de Peguera, i tocar de gorja el mas de Cal Valentí. El congost del riu La Vansa i la muntanya encara nevada del port del Compte, i les darreres visions del Pedraforca i el Cadi.

Espectaculars vistes des de Coldarnat.
Colldarnat. Aquest coll separa les valls de la Vansa i Tost. En arribar al coll un indicador senyala el camí de la capella de Sant Antoni de Colldarnat.

Aquí s’hi ha acabat el quitrà i la pista és amb grava, al ser de baixada cal estar atent doncs qualsevol descuido pot dur per terra. A mig camí de Montant de Tost, L’Alzina de Comacervera amb permet de parar i degustar una poma. Les forces estan a les acaballes, la pujada i el vent.

Alzina de Comacervera.
Montant de Tost. Deixo enrere el darrer poble del dia i ara, tot davallant fins al fons de la vall, a trobar e l’aiguabarreig del Segre i el riu de la Vansa.

Placa  de les Homilies d'Organyà

Carrer del barri vell d'Organyà
Darrers quilòmetres cap a Organyà. Parada a Sopar i dormir a la Pensió la Cabana. La Mercedes i el seu marit m’acullen d’allò més bé. Després d’una reconfortant dutxa un tom pel barri vell d’Organyà també a veure les Homilies d’Organyà, un dels documents més antics en la nostra llengua.

Quatre dies entre el Prepirineu i les terres Baixes. dia 2 Pobla de Lillet Organyà