De Manresa a Sort i tornar. Quatre dies pels Pirineus. Del 18 al 21 de Setembre 2008

Comentari de l’excursió.

Dijous, 18.
Quan l’estiu toca a la fi, amb el company Toni hem agafat les nostres bicicletes carregades amb les sàrries i emprenem aquesta volta pels Pirineus de Lleida.
Sortim a ¼ de 9, amb una mica de retard sobre l’ora prevista, condicionar les sàrries a vegades no surt lo be que un vol. Direcció de Santpedor, el tràfec es força intens i les primeres pitades ja es fan sentir, algunes, saludant-nos i altres de frisats que van tard. Seguin per Sta. Anna. Aquí ja s’ha acabat el transit. Seguim per la Botijosa fins a Cambrianes, passem Sallent, i a Balsareny fem una parada a esmorzar.
El dia a començat ennuvolat i pujant cap a Puig-reig fan acte de presencia las primeres gotes, moment de posar-nos l’impermeable. No a estat res, seguim Gironella i Cal Rosal.. La paradeta dels bolets es plena. Pugem cap a Berga agafem la cra. que ens dura a Cercs, havíem pensat dinar a Cala Bòrnia. Es un xic aviat i amb el dia que esta si plou o no, decidim comprar una coca a Cal Agustí i deixar el dinar per millor ocasió.
Just arribant a Guardiola emprenem la Cra que ens ha de portar a Saldes i Gósol.
Pugem xinxó xano i quan trobem la font adient ens em parat a dinar “ Coca” que bona que estava.
Seguim pujant i ens trobem dues dissortades sorpreses. El macis del Pedraforca ens l’han robat, les boires l’envolten i gaire be es fa invisible. L’altre es que una Cra. que avia ser poc transitada es presa dels camions que s’enduen el carbó de les antigues mines de Saldes cap a “ Alcanyis” es a dir que el tros de desprès de dinar es un continu de camions que van i ven. Desprès de passar Saldes s’ha cavat el transit. Portem dues hores de pujada, ara comença el coll de la Trapa i tot seguit el de Gósol i ja som a cal Francisco.
Descarreguem i ens instal·lem a l’habitació.
Fem una volta per la petita població i es pot veure que aquets pobles desprès del estiu, i desaparèixer el turisme, queden gaire be buits.
Sopem el menú que tenim inclòs amb l’habitació i a les 11 a dormir. Just al retirar-nos comença de ploure, be si dema segueix podrem seguir dormint comentem entre el Toni i Jo.
Divendres, 19.
A l’hora prevista ens aixequem preparem les borses i quan arribem a esmorzar encara esta el restaurant tancat. Cal fer una mica de temps i tot se soluciona. Esmorzem i a les 9 sortim direcció de Josa. Sembla que ha arribat el temps d’hivern dons el termòmetre marca 6 º. La pujada ens fa passar el fred. Al arribar al Coll de Josa un cartell que ho anuncia, un altre que prohibeix tot, es el del parc Natural Cadi Moixero, a veure si en posen algun d’instruccions rutes etc.
Tornem a abrigar-nos i comencem una llarga i forta baixada que ens du fins a la petita ermita de St. Jaume de Tuixén. Deixem Tuixén a la nostre esquerra i continuem baixant fins sota de Fórnols. Aquí ens entre el dubte de si seguir baixant cap a Muntant de Tost is seguir el camí que la Transpirenaica en BTT de Jordi Laparra, el nostre cami no aquest, potser en un altre ocasió. Continuem i passant pels poblets dormits de Cornellana, Fórnols, Adraén, pugem fins el coll de la Trava. En unes cingleres amb terres molt vermelles amb ve al cap la “Casse Deserte” del mític cim del Izoard. Passat el coll, el fantàstic mirador de la Trava ens ofereix una amplia perspectiva de la Cerdanya i el Alt Urgell. Emprenem la baixada que resulta un xic perillosa entre l’aigua caiguda la nit i la grava que ha quedat de obres de restauració del ferm.
La Seu d’Urgel cruïlla de carreteres, decidim fer parada a dinar, demanem i ens indiquem el restaurant Xaloc. Es una festa per 12 €.
Desprès del dinar la Cra ens du a Adrall començament del port del Canto. El temps que al mati era d’hivern s’ha convertit amb xafogor i el termòmetre marca pujant les primeres rampes 34º, no se si la temperatura, el dinar o las pendents però tot plegat s'ha convertit en un Portas. Cada hora hem fet reagrupament i comentem la dificultat del Port del Cantó, 26 qm i 1.000 m de desnivell, les sàrries, la calor que al final a canviat amb xàfec d’estiu que a estat a punt de fer-nos posar novament els impermeables. Pasem els pobles de Avellanet, Pallerols del Cantó, Canturri. Desprès de 3 h hem arribat al alt del port del Cantó, amdos era la primera vegada que el fèiem i realment ens ha sorprès. Baixada, passant per poblest del altre vesant Vilamur i Enboniu fins a Sort.

Es ple de gent que aprofiten el fi de setmana per fer alguna activitat de natura.
Cerquem l’hotel que havíem reservat i esta tancat. Anem a buscar-ne un altre i realment la Sort ens a esta de la nostra banda dons L’hotel les Brases a estat impecable tan en preu, qualitat i servei.
Ens hem canviat, dutxat, trucades a la família.
Tot seguit abans de sopar el xàfec que ens ha rondat durant la tarda ha caigut de valent. Hem fet una volta per Sort, hem sopat i a dormir.
Degut a la duresa del dia em pensat que l’etapa de dema la improvisaríem sobre la marxa i si cal retallar farem corres les tisores.
Dissabte, 20.
Ens aixequem a les 8 desprès de fer les borses esmorzem i emprenem el nostre camí. Seguim la ribera del Noguera Pallaresa i fins arribar a Gerri de la Sal. Aqui girem cap a la dreta una cra. estreta que ens dura a Peramea famós poble pel Hom magestuos. Bretui, amb campanar com els de la darrera setmana federal, tornant, fem algunes fotos i continuem cap a Moncortes. Parada al Llac i tot seguit comencem a baixar direccio de Pobleta de Bellvei. Aquesta regió de Baix Pallars te una semblança am la de conflent per l’aridesa i feréstega del país. Seguim cap a Senterada i per la N. 260, que es la que varem seguir al llarg del port del Cantó, fins a Pont de Suert. Parem a dinar davant mateix de l’estació de Tren. Just al arribar en sortia un direcció de Lleida, aquesta es la mateixa linia que pasa per Manresa diem entre nosaltres, Realment es interessant que els punts entremitjos o be començament de un recorregut tinguin estació de Ferrocarril.
Desprès del bon dinar, no recordo el nom, pero preguntant segur que os indiquen el mes escaient. Emprenem el nostre recorregut cicloturiste. Travessem Salàs de Pallars, poble famós per l’antiga fira de bestiar, seguim pel costat del pantà de Sant Antoni, al cim d’un turo a la nostra dreta ens queda Talarn, amb la seva escola de suboficials i finalment Tremp. Aprofitem per fer amb bicicleta un petit recorregut. El dia esta resultant fantàstic, tan pel recorregut com pel temps, avui si de finals d’estiu, solejat i amb una temperatura que no a passat de 26 º.
En sortir de Tremp, sorpresa, l’idicador de la cruïlla diu Manresa a 127 qm., seguim pels pobles de Figerola d’Orcau, amb la seva Font Safreig majestuosa, Conques, Isona. Aqui decidim fer cami cap a Ponts a fi de que la sortida de dema sigui mes suau i l’arribada a casa mes aviat. Ara toca el port de Comiols, mentre pugem els companys de Calaf ens avancen venen de fer un recorregut dels seus, de centipico quilometres, ens esperaran a dalt. Finalment som al cim i ara la baixada fins a Ponts amb el replans i repechons que al llarg d’uns quilometres acaben amb les forces que aquestes ores de la tarda estan justes. Baixan parem a fer fotos al pantà de Rialp que esta emplenant-se per primer cop des de la construcció.
Finalment amb las darreres llums del dia arribem a Ponts. I anem a cercar habitació a la pensió Cadi. La relació qualitat preu a estat perfecte, un bon llit per dormir 15 € i sopar i esmorzar 15 €.
Diumenge, 21.
Ens llevem a bona hora, el restaurant es obert desde les 7, esmorzem un entrapa de truita, i emprenem la darrere etapa del recorregut.
Sortim per la cra. de Calaf i nomes sortir de Ponts la boira baixa s’ha apoderat dels plans i no ens deixarà ben be fins gaire be les 10 del mati. Travessem els pobles de Sanaüja, Tora, Castellfollit de Riubregós. Aquí trobem alguns matiners de la penya que no paren a menjar a Castellfollit i ja tornen cap a Manresa. Passem Calaf, ui per l coneguda cra de St. Pere Sallavinera, Aguilar de Segarra, Rajadell i Manresa.
A ¼ duna som a casa, el Toni preparant maletes per seguir les seves vacances i jo amb el meu escrit al blog.
Podeu veure les fotos de la sortida. Clicant l'enllaç.

Recorregut:

Ponts

Tel. 973460002

MP 30 €
Traç del recorregut a Wikiloc: http://es.wikiloc.com/wikiloc/spatialArtifacts.do